Alla inlägg under augusti 2014

Av Zoe - 23 augusti 2014 21:16

Jag ger mina unghästar kalk, det gillar inte Zoe. När hon upptäcker att jag stött kalket över hennes kraftfoder då tittar hon på mig och dunkar hoven i marken som för att säga "Hallå vad har du gjort med in mat? Hallå kom genast & ta bort de där!"

 

Sedan äter hon upp allt kraftfoder och kvar ligger kalkmjölet - smart häst de där!

 

Alla andra hästar jag har/haft har gillat linfröolja, men inte Zoe! Då vägrade hon totalt att äta upp kraftfodret. Det passade inte fröken, bestämd dam de där. Jag måste prova någon annan variant för att "lura" i henne det hon ska ha.

 

Nu är det äppelsesong och lite äpplen uppskattar hon i alla fall. Dom äter hon upp.

 

Jag gillar verkligen dessa ston, det är lite attityd och dom tycker ibland en hel del. Men får man dom med sig, då har man oftast en häst som sedan gör allt för en. :)

Av Zoe - 18 augusti 2014 16:03

   

Av Zoe - 8 augusti 2014 19:08

Jag har gjort uppehåll i flera veckor med lastträningen. Dels för att Zoe vägrar att lastas har som mest bara tagit typ ett steg på rampen. Jag förstår inte varför, hon kom ju hit i släp!


Men när jag ska lasta henne kastar hon sig bakåt, stegrar & har sig. Märkligt!


Så nu var jag tvungen att komma på nåt annat för att kunna lasta henne. Att ta till rep, täcka för ansiktet eller på annat sätt göra det obehagligt för henne hade jag ingen lust med. Inte heller vill jag att hon ska skadas & inte vill jag skada mig själv. Så hur gör man då?


Ja, eftersom att målet är att hästen ska kunna "lasta sig själv" så tog vi traktorn, satte på hästsläpet och ställde ut det i hagen. Hennes hagkompis gick in i det, kliade sig och lite nyfiken blev hon av släpet trots allt.


Varje morgon o kväll serveras kraftfodret inne i släpet. Först på rampen, där stod hon trevande som en giraff och sträckte sig för att nå kraftfoderet.


Dag 2 tog hon ett steg på rampen, dag 3 lite längre upp på rampen......nu dag 4 står halva hästen inne i släpet. Hon backar ut, går in, ut och in. Det slammrar på rampen.....men hon vänjer sig.


Hon måste få känslan av att det är trevligt att gå in i släpet. Det går långsamt men det går i alla fall framåt. :)


Bättre att det får ta den tid det tar, vi har framtiden framför oss och vi ska tids nog resa många mil.......

 

För övrigt har jag varit på semester mer eller mindre 3 veckor i sommar. Vi hade hästvakt, mycket bra hästvakter också. Det var vant hästfolk som såg efter dom. Dessutom var dom van halvblod! Mycket bra!  

Ovido - Quiz & Flashcards