Alla inlägg under april 2014

Av Zoe - 27 april 2014 11:27

 

Som vanligt är Zoe social och kommer direkt när man kommer till hagen.......


 

Redaskapen ligger utanför hagen (krattor & spade) det har varit många timmars hagmockning och än är vi inte klar.....


 

Lite spånig på ryggen efter nattens sovande inne i kutterspån.....


 

Av Zoe - 25 april 2014 17:10

Torsdagmorgon skulle husse ta på henne den VITA flughuvan (med kardborrknäppning under hakan), det gick inte fröken Zoe med på. Hon ville ut och var lite otålig. Hon fick gå utan flughuvan.


Vi hade köpt ännu en större flughuva i SVART tunnt maerial som en strumpa man tar på (väldigt små i stl). Gick ut i hagen och var som en trottoarbonde med fina vita tenniskor och inga stallkläder. Inte bästa valet av kläder för hästkontakt med andra ord!  Man försöker ju parera att slippa få hästhovar på skorna som dessutom inte har stålhätta och vill dessutom inte smutsa ner kläderna med en jordig hästmule. Mycket dummt av mig! Zoe gick inte med på att få flughuvan över huvudet!


Jag var smått missnöjd över att Zoe inte fått på sig huvan så jag tog in dom vid 18 tiden i stallet, fortfarande ville inte Zoe ha den VITA flughuvan som är lite lättare att ta på, efter 2 minuters övertaning där jag stod i boxen och pratade med henne.  Konversationen var ungefär så här i muntliga ord.


" Du Zoe! Vi ska leva med varandra i många år är det tänkt, nog kan vi väl redan nu komma överens om att flughuvan är bra att ha mot alla flugor, mygg & knott!"


Öronen klippte och hon tittade på mig, men så vände hon bort huvudet och jag fortsatte då prata med henne.....


"Jaha du tycker inte jag är värd din uppmärksamhet Zoe, men jag ser att du lyssnar på mig, du avslöjar det på dina öron (öronen klippte fram & tillbaka fast blicken var bortvänd). Kom nu så sätter vi på flughuvan & går ut i solen".


Zoe vände huvudet mot mig och ibland kan man ju få för sig att dom förstår allt man säger för hon kom och jag fick sätta på flughuvan och så fick hon gå ut i hagen och ta tillvara solens sista strålar.


I morse var det inga problem att ta på sig flughuvan igen.



Av Zoe - 22 april 2014 19:42

I två dagar har det nu varit stålande sol och underbart väder. Skönt för hästarna som dag för dag får äta nya gröna grässtrån. Härligt!



Mindre roligt är att myggorna kommit och Zoe får stora svullna myggbett. Hade väl inte tänkt måste klä in hästen i ett zebratäcke på sommaren då hon bara är ett år :( Det får helt enkelt bli flug/myggspray för att få bort eländet.



Det är roligt med hästar som är kvicka i tanken, smarta & lär sig snabbt. Provade ju den där flughuvan en gång inne i boxen och den var ju för liten. Köpte då en ny i större storlek, gick ut i hagen och satte på den utan problem. En ett åring som står som gjuten i backen medan jag tog på flughuvan, tog av grimman och sedan satte på grimman ovanför flughuvan. Duktig häst!


Nu får jag rengöra mulen och näsborrarna. Om maken kliar henne på manken, då får jag rengöra, tvätta och torka torrt med tvättlappar & vatten tills hon är helt ren om mulen & näsborrarna. Ibland får man vara lite finurlig och förvandla något hästarna inte gillar till att ändra så att det blir en trevlig upplevelse.




Av Zoe - 19 april 2014 11:24

 

Vid lunchtid när jag tittade ut ser jag Zoe ligga och äta lunch. Prafktiskt att ligga i maten, då får man mjuk bädd och mat samtidigt.  Zoe ligger & vilar 3-4 ggr per dag ute i hagen. När solen lyser & det är varmt då ligger hon ibland helt platt på marken.

Av Zoe - 19 april 2014 08:21

 


Från mitt köksfönster ser jag morgonsläppet i hagen. Maken & sonen släpper ut dom denna morgon.

Av Zoe - 18 april 2014 09:44

Det har varit väldigt många förvånade miner senaste tiden av många över att jag köpt ett halvblod. Jag är tydligen placerad i "kallblodsfacket"! ;-) Det roar mig lite att man kan "chocka världen" med så lite hahaha....


MEN man kan uppfylla sina drömmar ibland och detta är som för så många andra en barndomsdröm att få äga en "riktig ridhäst". Jag är nu 38 år och förutsättningarna för att skaffa en sådan här häst är för mig nu rätt tid i livet.


Dessutom finns det andra inspirationskällor som tydligt visar att man inte alls behöver placeras in i hästfack, det finns hästägare/uppfösdare som både äger travare OCH halvblod! :-)


Det är en spännande värld och jag har börjat köpa tidningen ridsport och ser att Anita som transporterade hit Zoe fanns i förra nummret (nr 6) av tidningen där avelsextra fanns. Jag måste köpa den tidningen på nätet och läsa artikeln!

Av Zoe - 16 april 2014 14:04

Så har Zoe fått sin vaccination i dag av min duktiga veterinär, det gick enligt maken mycket bra. Ett stort TACK till veterinär Annika som kunde ordna detta så snabbt och smidigt på alla sätt!

Av Zoe - 15 april 2014 09:46

Häromdagen var jag uppspelt som ett barn för ett ögonblick. Jag kom på att jag skulle prova göra EN knopp i manen på min blivande dressyrhäst. Men åååå vad fin hon blev i den enda knoppen, jag kunde föreställa mig hur snyggt det skulle vara med manen full av välgjorda, jämna knoppar (tur jag har tid att öva). Man måste väl få drömma sig bort. ;-) Jag har redan (!) börjat titta på sadlar, jag säger bara tur jag har tid att spara till en sådan! För dressyrsadlar som har kvalité är så dyra att jag vill gråta eller skulle behöva en sponsor haha. ;-p


I går skulle jag prova en modell av flughuva jag köpt till henne. Hon har ju ponnystorlek i grimma så jag hade köpt ponnystl på flughuvan. MEN den var något trång, att först få på den över mulen och sedan få in öronen, nej då insåg jag att den var aningen för liten. Tur hästen är snäll & klok, hon stod lungt & stilla medan jag trixade för att få på den över huvudet.

Bild: Från hööks.  

Ovido - Quiz & Flashcards