Alla inlägg under maj 2014

Av Zoe - 31 maj 2014 09:27

Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera, men det är en intensiv period på gården. Det ska byggas, målas, klippas gräs (växer massor) mycket att göra, härligt. Samtidigt som man ibland bara vill slappa - fast den varan blir det lite av. ;-)

 

Zoe kan man nu ta in själv först i stallet, inget problem. Snäll och gör inget väsen av det. Att lyfta på hovarna i boxen utan att stå uppbunden gör hon också utan problem, lyfter direkt man närmar sig en hov.

 

Zoe går på grönbete och mår gott på dagarna, men får komma in på kvällarna/nätterna. Hon har inget emot att komma in och sova i sin box och vila från mygg och andra flygfän.

 

Mitt "problem" är att jag skulle vilja åka på semester & då behöver jag stallvakt. MEN denne/a någon måste kunna ta hand om en unghäst modell större och det är ingen lätt sak att hitta en person kan sköta/ta in hästarna på ett bra sätt.

 

Jo,dom finns, 43 mil bort. Min släkt - men det är lite långt bort. ;-)

Av Zoe - 25 maj 2014 08:37

Efter Tisdagens lastträning var jag tvungen att göra ett uppehåll med lastningen. JAG var frustrerad och lite irriterad över Zoes tilltag att stanna precis vid rampen och sedan kasta sig bakåt eller stegra så fort hon sedan tagit ETT steg på rampen.

 

Jag kände att jag måste få lite ny energi så jag inte blir arg eller mer irriterad. Jag fattar inte, den hästen gör NÄSTAN allt utan protester. Ja, flughuvan protesterade hon några gånger emot, men att lägga på en sadel, ställa sig på gången och i går tog jag glansspray på manen. Där har mina kallblod haft åsikter då man sprutat precis bakom öronen på manen, men Zoe hon gjorde ingen affär av detta.

 

Så kom värmen åter och med det också myggen igen. Zoe får stora knölar av myggenbetten, till och med några sår. Det känns därför skönt att ta in hästarna på kvällen så dom får vila utan dessa flygfän. Sedan blir det flugspray.

 

 

Av Zoe - 20 maj 2014 16:43

Zoe har inte gått att lasta än! Men vi tränar på  - tålamod är en bra egenskap att ha som hästägare! ;-)

Av Zoe - 17 maj 2014 16:18

 

Bild: Bakom träden höll hästar & ryttare på att förbereda sig för visning.


Vi åkte till Sundsvall för att titta på 3 årstest. Jag hade ingen aning hur det gick till och ville få lite koll på hur/vad man skulle göra. Alltid roligt att få se olika individer, en del gänliga, valpiga i utseendet, andra mer jämna i utseeendet. Det gick ganska fort att göra första delmomentet där dom ska löshoppas. Sedan var det ridningen & visst fick man se ett & annat bocksprång av glädje/busighet. Men både hästar & ryttare var duktiga. En sak kom jag fram till i alla fall, ska Zoe vara med på detta så måste jag ha någon som visar henne. Kan vara bra, jag tror jag kommer vara nervös matte. ;-)


 

Hästarna har fått grannar i hagen bredvid av bonden kor. Zoe har emellanåt stått med lång hals och kollat in korna.

Av Zoe - 12 maj 2014 20:16

Ett framsteg i går kväll var att Zoe tog ETT steg på rampen innan hon gick ner igen.


Kollade i mina anteckningar hur snabbt det gått att lastträna andra hästar jag haft. 1,5 månad tog det att lastträna ett kallblod jag hade förrut, på denna tid hade vi 12 st träningstillfällen på allt från 5 minuter till 20 minuter ungefär. Den hästen vägrade dessutom att ens gå fram till släpet första gången utan stod några meter bort och blåste. Den hästen krånglade sedan aldrig att lastas efter denna 1,5 månad & 12 träningstillfällen!


Jag känner lite tålamodsfattig just nu. Dels för att jag  hade velat att just till denna vet skulle kolla detta i morgon. Men sedan också för att jag blivit lite bortskämd med att Zoe delvis gått lätt som en plätt att lära saker. Att hon nu sedan inte vill lastas på blott 2 st tillfällen gör mig lite frustrerad. Tålamod är vad jag behöver!


Zoe växer så det knakar, ligger som tidigare mycket och vilar på dagarna.

Av Zoe - 11 maj 2014 11:19

Till & från sedan Zoe flyttade hit har det runnit  klart genomskinligt snor från ena näsborren. Hon har även en lite förhöjning på näsan. Ringde vet och hade hon varit äldre hade han befarat att det var en infektion i en tand. Men eftersom att hon bara är 1 år så trodde han inte att det var det. Men det ska tas ett "topsprov" för att se om/vad det är för bekterie/virus? eller nåt annat som gör detta. Hon ömmar inte, ingen temp, engen smärta vad man kan se, äter bra & dricker bra som vanligt i övrigt. Men vi vill ändå kolla varför det bara rinner ur en näsborre och varför det kommer & går. Själv hade jag teorin bihåleinflammation ett tag?!


Zoe hade ingen lust att gå upp på rampen i vårat släp. Jag tror hon åkte i ett Boysläp? och den hade ingen ramp. Men våran ramp var lite "läskig" tycker hon. Jag tänker då inte stressa henne, är det så att vi inte får henne in i släpet så får distr.vet annars komma ut och göra denna topsning. 

Har köpt ett ordentligt grimskaft med längd och en ordentlig karbinhake som inte är som många andra grimmskaft som kan smälla av i karbinen om hästen rycker till lite när man markarbetar dom.


Av Zoe - 7 maj 2014 12:41

Lägga på en sadel och ett shabrak är inga problem alls. Men jag har fått vänta att lastträna, för först måste hon flytta sig ordentligt på marken. Flytta bakändan, backa, gå framåt. Maken var mycket imponderad av henne i går när han tittade på oss då jag stannade utanför stallet för att göra lite övningar. Han är ju sparsam med beröm så då får man nog sträcka på sig och vara nöjd då han säger nåt. ;-)


Ibland blir jag lite ivrig och skulle vilja ta 2-3 snabba steg framåt i våran utveckling, men det tjänar inget till. Bättre att varje steg går bra. Onödigt med bakslag, det kan ändå komma tids nog "peppar peppar".


Jag pratar mkt med Zoe, öronen klipper fram & tillbaka. Inte för att det gör någon skillnad, men för mig känns det väldigt bra, hon tittar på mig med sina kloka ögon som om hon förstod varenda ord.


Jag sitter ofta och tittar på henne genom köksfönstret och ofta får jag ståpäls när jag ser henne. <3

Av Zoe - 6 maj 2014 07:35

I ett första skede när Zoe flyttade hit gick ju Zoe med vårat 2 åriga kallblodssto, men hon "kallisen" var då så sur (la öronen, kickade) så  Zoe fick gå med Harry istället.


Men så förra veckan fick jag se Zoe och kallblodetstoet stå och äta på var sin sida om staketet så jag tänkte att dom gjort upp om rangen. Dom står ju dessutom box i box inne i stallet också. Tänkte att dom två nu kanske skulle finna varandra och ha lite skoj i sommar. Zoe är större än detta kallblodssto så det skulle nog gå bra.


Harry fick gå med vårat 7 åriga kallblodssto och Zoe med 2 åringen. MEN kallblodstjejen var fortfarande sur och tvär och gjorde samma sak, kickade och jagade bort Zoe från höhögen.


Zoe vart orolig och ledsen och sprang vid stängslet mot hagen där Harry var. Tillbaka med Harry till Zoe och kallblodet till andra hagen - ordningen återställd och Zoe glad igen!



Ovido - Quiz & Flashcards