Alla inlägg under mars 2014

Av Zoe - 30 mars 2014 07:44

I går var det premiär för oss. Tog Harrys lilla lätta ponnysadel och visade Zoe. Som vanligt stod hon lugnt på gången. Det vara bara lägga på sadeln, reagerade ingenting på det. Sedan la jag på schabraket och sedan sadeln, men hon bryr sig inte om någonting. Det var som den naturligaste sak i världen. Väldigt lättsam häst det här. En ära att få jobba med denna häst!

Av Zoe - 28 mars 2014 13:20

   

Ca +15 grader varmt i solen och Zoe passade på att lägga sig mitt i höet och sola. Harry gick runt henne och åt, men hon tog det med godan ro. Mellan varven la hon sig ner helt platt. Det var är ju skönt när solen värmer.

Av Zoe - 25 mars 2014 18:10

Nu står Zoe på gången & tar man inte fram henne efter att hon fått kraftfoderet då står hon och väntar inne i boxen, dom lär sig fort!  Men hon gillar inte när jag kommer med en blöt trasa och ska rengöra hennes näsborrar. Då sträcker hon på sig, som om hon tror att man kommer undan kvällstvätten.


Försöker också lära henne att gå i olika ordning in till stallet från hagen & ut i hagen från stallet, ibland först ibland sist, 2:a eller 3:e häst.

Zoe gör inte så stor affär av att vare sig tas in först eller gå sist. Visst  går hon runt i boxen innan alla hästar kommit in. Men hon står inte och gnäggar och är uppspelt.


Zoe fortsätter roa sig med att jaga fåglar i hagen på dagarna & busa med Harry. Harry når bara upp till magen på Zoe så det går som en rand längs magen där han kliat henne.


Nu har snön försvunnit och det är soliga & sköna dagar. I går låg Zoe och solade i hagen, mitt i hö-högen.

Zoe

Av Zoe - 16 mars 2014 18:09

 

Av Zoe - 16 mars 2014 17:45

I går kväll var andra gången jag la på ett schabrak på Zoes rygg. Det var inga problem. Först fick hon lukta på schabraket, sedan på, av, på, av, så fick hon lukta på det igen.


Nästa steg är att ta en gjord och dra försiktigt runt magen. Sedan schabrak och gjord. Men hon är klok!


Har köpt henne en mjuk svart flughuva, jo flugor har vaknat till liv. En modell av flughuva där man måste trä in huvudet, få se vad hon tycker om det.


Zoe har kommit på att hon inte ska gå in i stallet med husse. Tvärnit utanför. MAMMA, du måste komma Zoe vill inte gå in i stallet med pappa. Han står där lite irriterad och hon är fastgjuten. Som i en komisk film går jag fram, tar grimskaftet och hon följer med in direkt i boxen! Min make var dock inte lika road av hennes tilltag utan sa att jag fick ta in henne själv om hon skulle tramsa så där. Jag använder som vanligt NH tekniken som jag gjort till alla våra hästar och det gäller att tajma allting direkt! Min make som är fantastisk med djur själv, han kallar dock inte sin teknik för NH. Hans teknik tror jag nog man kan kalla sunt bondförnuft & lugn. Det brukar fungera väldigt bra & långt! :)


Men min NH teknik fungerade för dagen bäst tror jag! ;-)


För övrigt kan jag bara säga att jag är lycklig! Jag har gått hos en naprapat som ordnat till ryggen!! Det är helt otroligt, men jag har nu ridit 3 ordentliga pass tre dagar i rad och ryggen känns så bra! Har fått övningar och köpt en pilatesboll. Nu sitter jag rakt på hästen och snedbelastar inte - lycka!

Av Zoe - 15 mars 2014 07:44


Genom trädgården kan jag se min älskade häst! <3

Av Zoe - 14 mars 2014 19:07

Zoe tar verkligen tillfället i akt att leka vildhäst på dagarna. Att springa, bocka och busa på dagarna och äta årets första gröna strån verkar vara livet för henne. En häst med lerinpackning var vad jag hämtade i hagen. Efter 20 minuters effekt rykt var hon ren, möjligen lite dammig fortfarande.


När jag skulle torka hennes näsborrar tyckte hon att jag var lite väl petig. Men har man lera från öronen ner till fötterna då får man finna sig i att tvättas på kvällen.


Ca +10 grader på dagarna, fast det har blåst mkt.


Alla mina andra hästar älskar flytande linfröolja, men inte Zoe! Vad i allsin dar hade jag lagt i hennes mat. Hon vägrade äta innan jag tagit bort det kladdiga fodret. Hon accepterade inte ens att foderbunken inte var diskad, hon vägrade äta kraftfoder i den. Det var bara diska den ordentligt så all olja var borta. Åja, hon fick väl ha den bestämda åsikten i alla fall. ;-) 



Av Zoe - 13 mars 2014 17:56

   Torsdagens sista dagsljus. I hagarna går mina fina fålar. Zoe går med Harry igen. Det är samma hagar som i helgen som var täckta av snö!

Ovido - Quiz & Flashcards